Sveriges Ekokommuner – reklamkampanj

I en rikstäckande 16-sidig bilaga i åtminstone SvD, fredagen den 14 december 2007, gör Sveriges Ekokommuner reklam för sin organisation bestående av 70 kommuner. Innehållet domineras av annonser från 16 av kommunerna. På ett uppslag berättas en Success story för konsulten från Övertorneå, Torbjörn Lahti, som fått hjälp av Sarah Jones att skriva boken: The Natural Step for Communities. Dessutom finns redaktionellt utformad reklam för Timrå, Helsingborg, Huddinge. Och för Robertsfors.

Här skräder man inte orden för Robertsfors. Rubriken är "Världsberömda Robertsfors".

Se artikel, faximil

Eftersom inga resultat kan redovisas från planen "Det Hållbara Robertsfors" tillgriper artikelförfattaren tjuvknep att övertyga läsaren med propagandaspråk. Läs själv och begrunda!

Intressant att notera är att planen omnämns som "vision". Kommunfullmäktige i Robertsfors har nyligen i december fattat beslut om att denna benämning inte ska användas. I stället ska det kallas "plan". Kommunfullmäktiges ordförande Ingrid Sundbom uttalade:

En plan ska följas. Det är det som är meningen och det ger mer tyngd åt den. Vision låter lite för löst.

Sveriges Ekokommuner kommer att möta en ökad misstro! Varför försöker man inte redovisa resultat av "Det Hållbara Robertsfors"?

Kommunen Robertsfors har av fått epitetet "Giftigaste platsen i Norrland". Detta namn kan ingen reklamkampanj i världen tvätta bort. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *